Giotto di Bondone, właśc. Angiolo di Bondone, zdrobniale Angiolotto (urodził się 1266 – zmarł 1337) był mnichem, malarzem i architektem włoskim tworzącym w XIV wieku. Był uczniem Cimabuego i założycielem szkoły florenckiej we Florencji, Rzymie, Pizie i Asyżu. Jego freski cechuje zainteresowanie przestrzenią (perspektywą) i pejzażem. Jego najważniejsze dzieła to: freski w kaplicy Scrovegnich w Padwie, freski z życia św. Franciszka w bazylice św. Franciszka w Asyżu oraz w kaplicach Peruzzich i Bardich przy kościele Santa Croce we Florencji. Zapoczątkował w pełni renesans w malarstwie. Był rówieśnikiem Dantego Alighieri, namalował jego realistyczny portret. Malował wyłącznie sceny religijne, przedstawiając je z dużym osobistym zaangażowaniem. Dzieła jego pełne są prostoty, surowe i monumentalne. Interesowało go złudzenie przestrzeni i bryły na płaszczyźnie. Postaci świętych były malowane realistycznie. Wiele uwagi poświęcał reakcjom psychologicznym, wyrażonym gestom. Sceny z życia umieszczone są na tle zaobserwowanego pejzażu lub architektury.
Architektura pozwalała malarzowi na wprowadzenie perspektywy linearnej, sugerującej złudzenie głębi na płaszczyźnie. Pierwszy plan stanowi akcja między postaciami dramatu (aktorzy), drugi plan to architektura lub pejzaż (dekoracja), trzeci plan stanowi płaskie błękitne tło zamykające całość od tyłu. Giotto umieszczał bryły postaci ludzkich w przestrzeni, modelując je przez wprowadzenie bocznego oświetlenia. Układy kompozycyjne są bardzo nowatorskie, swobodne, w każdym fresku inne, często asymetryczne. Scena Opłakiwania jest dramatem. Fresk Kazanie do ptaków jest liryczny, pełny ciepła.
Wymigane zagadnienia sztuki renesansu
Kto nie zna sztuki renesansu? Mona Lisa autorstwa Leonarda da Vinci jest najbardziej znanym dziełem Luwru w Paryżu, obleganym przez turystów symbolem sztuki.
Nazwiska Leonarda da Vinci i Michała Anioła są we wszystkich książkach o historii, kulturze, literaturze.
Są symbolami renesansu i symbolami twórców najpiękniejszych dzieł malarskich w historii świata. Przyszedł czas aby o nich krótko opowiedzieć w polskim języku migowym.
Niniejsze opracowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o epoce renesansu jest elementem składowym projektu „Wymigane zagadnienia sztuki renesansu”.
Filmy z napisami są udostępniane na kanale YouTube celem upowszechniania tej wiedzy wśród samych osób głuchych jak i ich otoczenia czyli tłumaczy, edukatorów itp. Są także ważnymi materiałami edukacyjnymi w zakresie sztuki renesansu, inspirującymi rozwój wrażliwości na kulturę i sztukę.
pomysł, opracowanie i realizacja projektu, opracowanie zagadnień i definicji:
Agnieszka Kołodziejczak
tłumaczenie na polski język migowy:
Marek Krzysztof Lasecki, Tomasz Grabowski, Joanna Huczyńska, Monika Kozub, Daniel Kotowski
kamera i montaż:
Olgierd Koczorowski
opracowanie graficzne e-publikacji:
Tomasz Grabowski
konsultacje eksperckie:
Marek Krzysztof Lasecki, dr hab. prof. UŁ Aneta Pawłowska (Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego)
współpraca ekspercka:
Grupa Artystów Głuchych, Uniwersytet Łódzki
Projekt dofinansowany w ramach projektu grantowego pn. „INKUBATOR INNOWACJI SPOŁECZNYCH WIELKICH JUTRA -DOSTĘPNOŚĆ +” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (IV. Oś Priorytetowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.1: Innowacje społeczne) przez DGA S.A. w Poznaniu
E-publikacja przeznaczona wyłącznie do bezpłatnego użytkowania. Filmy udostępniane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach 4.0 Polska (treść licencji dostępna na stronie http://creativecommons.org/licences/by-sa/4.0/pl/legalcode) z wyjątkiem zdjęć, dla których licencje zostały odrębnie określone.
Łódź 2021-2022