Albrecht Dürer (urodził się 1471 – zmarł 1528) pochodził z Norymbergii i był malarzem i wybitnym rysownikiem. Owocem jego studiów było kilka traktatów artystycznych, m.in. Cztery Księgi o Proporcjach. Jego najsłynniejszym dziełem były ilustracje do Apokalipsy, wykonane w technice drzeworytu. Jest to skomplikowana wizja czasów ostatecznych. Pod postaciami Czterech Jeźdźców Apokalipsy wyobrażone zostały najstraszliwsze klęski żywiołowe, spadające na ludzkość jako kara za grzechy. Środkami czysto artystycznymi artysta uzyskał atmosferę lęku i grozy. Drzeworyt zbudowany cienkimi liniami o zmiennej grubości i zagęszczonymi ostrymi kreskami przypominającymi technikę miedziorytu. Płaszczyzna została zakomponowana splątanymi niejasnymi grupami form układających się po skosach:
- jeden skos – stanowi grupa jeźdźców, podkreśla to silnie wzniesiony w górę miecz,
- drugi skos – skołatana grupa tratowanych,
- trzeci skos – anioł unoszący się nad krainą spustoszenia.
Kierunkom tym przeciwstawia się kierunek promieni idących z górnego lewego rogu. W środkowej części płaszczyzny, wraz z końmi ich poziomy układ sprawia wrażenie pędu. Forma jest zawiła, skomplikowana. Płaszczyzna jest budowana za pomocą wielkiej liczby drobnych kształtów. Podjęcie przez Dürera takiej tematyki (wojny, walki, dobra i zła) było powiązane z niespokojnymi katastroficznymi nastrojach czasów, w których żył (reformacja, bunty chłopów, wojny religijne).
Wymigane zagadnienia sztuki renesansu
Kto nie zna sztuki renesansu? Mona Lisa autorstwa Leonarda da Vinci jest najbardziej znanym dziełem Luwru w Paryżu, obleganym przez turystów symbolem sztuki.
Nazwiska Leonarda da Vinci i Michała Anioła są we wszystkich książkach o historii, kulturze, literaturze.
Są symbolami renesansu i symbolami twórców najpiękniejszych dzieł malarskich w historii świata. Przyszedł czas aby o nich krótko opowiedzieć w polskim języku migowym.
Niniejsze opracowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o epoce renesansu jest elementem składowym projektu „Wymigane zagadnienia sztuki renesansu”.
Filmy z napisami są udostępniane na kanale YouTube celem upowszechniania tej wiedzy wśród samych osób głuchych jak i ich otoczenia czyli tłumaczy, edukatorów itp. Są także ważnymi materiałami edukacyjnymi w zakresie sztuki renesansu, inspirującymi rozwój wrażliwości na kulturę i sztukę.
pomysł, opracowanie i realizacja projektu, opracowanie zagadnień i definicji:
Agnieszka Kołodziejczak
tłumaczenie na polski język migowy:
Marek Krzysztof Lasecki, Tomasz Grabowski, Joanna Huczyńska, Monika Kozub, Daniel Kotowski
kamera i montaż:
Olgierd Koczorowski
opracowanie graficzne e-publikacji:
Tomasz Grabowski
konsultacje eksperckie:
Marek Krzysztof Lasecki, dr hab. prof. UŁ Aneta Pawłowska (Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego)
współpraca ekspercka:
Grupa Artystów Głuchych, Uniwersytet Łódzki
Projekt dofinansowany w ramach projektu grantowego pn. „INKUBATOR INNOWACJI SPOŁECZNYCH WIELKICH JUTRA -DOSTĘPNOŚĆ +” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (IV. Oś Priorytetowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.1: Innowacje społeczne) przez DGA S.A. w Poznaniu
E-publikacja przeznaczona wyłącznie do bezpłatnego użytkowania. Filmy udostępniane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach 4.0 Polska (treść licencji dostępna na stronie http://creativecommons.org/licences/by-sa/4.0/pl/legalcode) z wyjątkiem zdjęć, dla których licencje zostały odrębnie określone.
Łódź 2021-2022