Cenni di Pepo zwany Cimabue (urodził się około 1240 – zmarł 1302) był XIII-wiecznym włoskim malarzem protorenesansowym i twórcą mozaik (niekiedy uważany jeszcze za gotyckiego), działającym we Florencji, Rzymie, Pizie i Asyżu. Z dużym prawdopodobieństwem jego uczniami byli założyciele dwóch wielkich szkół malarskich quattrocenta: Giotto (szkoła florencka) i Duccio (szkoła sieneńska) – można więc uznać, że Cimabue był ojcem całego włoskiego malarstwa renesansowego. Jego tronujące Madonny w otoczeniu aniołów są jeszcze w pełni gotyckie. Namalował po raz pierwszy realistyczny portret – postać św. Franciszka z Asyżu. Święty jest ubogo odziany, z twarzą starego człowieka, pooraną zmarszczkami i zniszczoną wiekiem. Był to portret wyobrażony, jednakże świeckość ujęcia tematu zwyciężyła tu po raz pierwszy średniowieczną idealizację. Słynną pracą Cimabue była wykonana w technice tempery na desce Maesta (Madonna wśród Aniołów) z XIII w. Jest to dzieło na pograniczu gotyku i renesansu. Cechami gotyckimi są: linearność kompozycji, twardy modelunek postaci, sztywne draperie szat, jednolite złote tło, ograniczona gama barwna i typizacja aniołów, a do cech renesansowych można zaliczyć lekki zarysowanie głębi poprzez ustawienie tronu Madonny pod kątem. Dzieło cechuje monumentalność, statyczność przedstawienia oddające powagę i majestat Madonny.
Wymigane zagadnienia sztuki renesansu
Kto nie zna sztuki renesansu? Mona Lisa autorstwa Leonarda da Vinci jest najbardziej znanym dziełem Luwru w Paryżu, obleganym przez turystów symbolem sztuki.
Nazwiska Leonarda da Vinci i Michała Anioła są we wszystkich książkach o historii, kulturze, literaturze.
Są symbolami renesansu i symbolami twórców najpiękniejszych dzieł malarskich w historii świata. Przyszedł czas aby o nich krótko opowiedzieć w polskim języku migowym.
Niniejsze opracowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o epoce renesansu jest elementem składowym projektu „Wymigane zagadnienia sztuki renesansu”.
Filmy z napisami są udostępniane na kanale YouTube celem upowszechniania tej wiedzy wśród samych osób głuchych jak i ich otoczenia czyli tłumaczy, edukatorów itp. Są także ważnymi materiałami edukacyjnymi w zakresie sztuki renesansu, inspirującymi rozwój wrażliwości na kulturę i sztukę.
pomysł, opracowanie i realizacja projektu, opracowanie zagadnień i definicji:
Agnieszka Kołodziejczak
tłumaczenie na polski język migowy:
Marek Krzysztof Lasecki, Tomasz Grabowski, Joanna Huczyńska, Monika Kozub, Daniel Kotowski
kamera i montaż:
Olgierd Koczorowski
opracowanie graficzne e-publikacji:
Tomasz Grabowski
konsultacje eksperckie:
Marek Krzysztof Lasecki, dr hab. prof. UŁ Aneta Pawłowska (Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego)
współpraca ekspercka:
Grupa Artystów Głuchych, Uniwersytet Łódzki
Projekt dofinansowany w ramach projektu grantowego pn. „INKUBATOR INNOWACJI SPOŁECZNYCH WIELKICH JUTRA -DOSTĘPNOŚĆ +” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (IV. Oś Priorytetowa Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.1: Innowacje społeczne) przez DGA S.A. w Poznaniu
E-publikacja przeznaczona wyłącznie do bezpłatnego użytkowania. Filmy udostępniane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach 4.0 Polska (treść licencji dostępna na stronie http://creativecommons.org/licences/by-sa/4.0/pl/legalcode) z wyjątkiem zdjęć, dla których licencje zostały odrębnie określone.
Łódź 2021-2022